Téma měsíce: Spaní – I na cestách se dá spát zdravě a kvalitně
Pobyt venku na čerstvém vzduchu, hodiny za volantem i nejrůznější pohybové aktivity na souši
i ve vodě – člověk se na dovolené s karavanem unaví mnohem snáze než doma, a o to lépe se pak večer usíná.
Že se ale na cestách mnohdy vyspíte lépe než ve vlastní posteli, není samo sebou. V zemích, které dnes považujeme za kolébky moderního karavaningu, se na zdravý spánek v obytných automobilech klade velký důraz už notnou řádku let. A na lůžkách továrních vozidel je to znát.
Obecně platí, že čím více nocí v lůžku na cestách trávíme, tím důležitější je jeho kvalita
a správné přizpůsobení, například podle Vašeho věku, hmotnosti či oblíbené spánkové polohy. Nevhodná konstrukce lůžka se může projevit na kvalitě spánku okamžitě, některé důsledky – například poškození páteře – ale poznáte klidně až po letech a velmi výrazně se mohou projevit především u dětí.
Kvalitní rošt je základem
Jednou z hlavních částí lůžka, která má na zdravý spánek vliv, je rošt pod matrací. Úplným základem je dnes pevný laťový rošt používaný často u levnějších vozidel. Jeho vylepšená varianta má latě tvarované jako pružné lamely, které lépe kopírují tvar těla; v některých vozech jsou tyto rošty výškově polohovatelné, například v oblasti hlavy. Nejlepší možností, kterou nejen v obytném autě můžete mít, pak jsou talířové rošty s pružnými čtvercovými segmenty, které nejlépe roznáší na váhu těla na matraci.
Všechny tyto rošty zajišťují vedle správné podpory těla také to, že pod nimi zespodu proudí vzduch a matrace se tak může zbavit vlhkosti, kterou do ní během spánku vypotíte. I z tohoto důvodu jsou pro lůžka naprosto nevhodné pevné desky. Výrobci je dnes používají již jen tam, kde to z technických důvodů jinak nelze udělat – třeba v některých alkovnách nebo střešních lůžkách – a matraci na nich musíte pravidelně větrat, často jsou ale k vidění v levných domácích přestavbách.
Pokud s karavanem přes zimu nejezdíte, veškeré lůžkoviny, spacáky a matrace přeneste domů a uložte je v suchém prostředí. Zabráníte tak jejich zatuchnutí či plesnivění. Během sezony lůžkoviny pravidelně větrejte a vždy nechte dobře proschnout.
Pokud je to možné, preferujte čalounění i matrace s rozepínatelným odnímatelným potahem. Na začátku sezony je dobré potahy vyprat ve vhodném pracím prostředku na nízkou teplotu.
Vybrat matraci je věda
V prémiových obytných vozech určených pro dlouhodobější pobyt – spíše tedy život na cestách než občasnou dovolenou – je kvalita spánku jedním z předních témat a naleznete zde vysoké pohodlné matrace z kvalitních materiálů. V běžném segmentu jsou standardem matrace ze studené pěny vyšší či nižší kvality, které odpovídají dovolenkovému využívání vozidla a spíše tedy příležitostnému přespávání. Pokud chcete na cestách trávit více času, nespoléhejte se na sériovou výbavu a věnujte této části vozu více pozornosti.
Matraci byste neměli používat více než zhruba sedm až deset let – pokud tedy provozujete starší vůz, můžete při výměně sáhnout po vyšší kvalitě a typu vhodnějším pro Vaše potřeby. V Česku působí řada firem, které Vám podle zadaných rozměrů vyrobí novou matraci na míru.
Pro vyjímatelné vestavby nebo multifunkční vozidla s kempingovou úpravou jsou typické skládací matrace, které zaberou méně místa. I ty lze nechat vyrobit na míru, při návrhu se ale snažte, aby předěly nebyly například v místě bederní páteře.
Poslouží i „nafukovačka“
I když v článku výše klademe velký důraz na kvalitu matrace, neznamená to ještě, že Vám na dovolené nemůže dobře posloužit například nafukovací postel – je to velmi oblíbené, lehké, skladné a nakonec i docela pohodlné řešení pro příležitostné spaní, například v kombíku se sklopenými sedadly, v přírodě, ve stanu nebo v kempu pod markýzou vedle karavanu (podle potřeby můžete doplnit i o lehkou přenosnou moskytiéru).
Kvalitní nafukovací matrace dnes nabízí příjemné bavlněné potahy, pohodlnou výšku a třeba
i vnitřní vrstvu z polyuretanové pěny, která zvyšuje pohodlí a zároveň i tepelnou izolaci od země. U samonafukovacích verzí stačí po rozbalení jen lehce dofouknout ústy. Klasické modely se nafukují pomocí elektrické pumpy, ideálně s možností zpětného chodu, což velmi usnadní balení matrace (a také paddleboardu, člunu apod.).
Nafukovací matrace jsou také oblíbeným hracím místem pro děti a skvěle se hodí i pro venkovního šlofíka po obědě, takže v karavanu se jedna „nafukovačka“ navíc nikdy neztratí.
Peřina, nebo spacák?
Překvapivě velké množství cestovatelů preferuje i v obytných vozech spaní ve spacím pytli. Ty jsou dobrou volbou nejen do stanu, ale i do obytných dodávek nebo víkendových kempingových vestaveb.
Ačkoliv sám preferuji klasické peřiny i na cestách, mám pro to pochopení, protože sám typ přikrývky často volím podle aktuálního počasí. Zatímco od podzimu do jara tvoří výbavu našeho auta velké peřiny, v letní sezóně často stačí lehká deka – nebo právě letní spací pytel rozepnutý jako přikrývka. Zimomřivé partnerky jistě ocení i možnost spojení dvou spacáků dohromady.
Výhodou spacáku je především jeho nízká hmotnost a výborná skladnost. To jsou v obytných autech dost zásadní vlastnosti. Díky umělým materiálům spacáky rychleji schnou a v případě nečekaného ochlazení dokážou posádku ve spánku dobře zahřát. Dobře poslouží také jako přikrývka při večerním posezení venku nebo jako provizorní deka při pikniku v trávě. A se spacím pytlem obvykle sklidíte úspěch u dětí – pro ně může být spaní ve spacáku dobrodružným zpestřením proti okoukané domácí dětské postýlce.
Text: Jan Bordovský, CamperLIFE.cz