Příprava na přestavbu
Prozkoumávat svět s domem na kolech je trend, který si získává stále nové obdivovatele a příznivce. Málokdo Vám ale přesně odhalí, co všechno se za tímhle dobrodružstvím skrývá a kolik práce spojené s přestavbou vozu Vás čeká. Pokud Vás tento životní styl nebo forma cestování zajímá, pojďte se s námi podívat za dodávkou jménem Mazlík.
V dnešním článku se zeptáme Kláry a Honzy, jak jim probíhají přípravy na přestavbu.
Ve chvíli, kdy tento mladý, nadšený pár cestovatelů začal přemýšlet nad koupí dodávky, je ani zdaleka nenapadlo, že jim příprava všech věcí zabere tolik času a dá jim takovou práci. První přípravy začali již v listopadu minulého roku, kdy vážně uvažovali o koupi a následné přestavbě jejich vlastní dodávky. Společně vyhledávali plno důležitých a zajímavých videí, z nichž čerpali inspiraci. Jakmile byl Mazlík jejich, museli si určit, jak přesně by měla jeho přestavba vypadat. Příprava na samotnou přestavbu vozu jim zabrala mnohem více času než původně předpokládali. Jaké tedy byly jejich první kroky?
Nejdříve si určili detailní postup celé přestavby, což je při plánování velmi důležitý prvek. Pokud si neurčíte a nesepíšete postup jednotlivých prací a úkonů předem, může se Vám stát, že v průběhu přestavby na některé věci zapomenete a museli byste se k nim následně složitě vracet. To by Vám ovšem celou realizaci zpomalilo.
Na začátku přestavby si také napsali seznam věcí, které si budou potřebovat pořídit. Tento krok je v jejich postupu lehce zdržel, protože pro ně bylo velmi obtížné vybrat si z tolika druhů jednotlivých produktů, které trh nabízí, ty nejvhodnější pro jejich dodávku. Aby si uměli lépe představit, jak budou všechny produkty vypadat pohromadě a jak se jim do vozu vejdou, rozhodli se vytvořit 3D model své vestavby. Vytvořením tohoto modelu si následně v mnoha ohledech ušetřili práci.
Citroën byl od začátku ve velmi dobrém stavu, proto je v rámci příprav čekalo méně práce než u běžného staršího vozidla. Předchozí majitelé byli s Mazlíkem těsně před prodejem na technické kontrole, proto ostravským studentům ušetřili obavy v tomto ohledu. Jediná věc, kterou Honza s Klárou museli opravit, bylo zamykání zadních dveří, které dali do pořádku. Poté se mohli pustit do úklidu a čištění vozu.
Během svých příprav nejdříve vyklidili z dodávky všechny přebytečné věci a vyčistili ji. V rámci úklidu sundali veškeré plasty, překližky a vyndali příčku, která dělí nákladový prostor od kabiny vozu. Nakonec rozebrali podlahu a oddělali spony na uchycení nákladu.
Po odstrojení auta a vyndání přebytečných věcí je čekalo popasovat se s dutinami vozu, aby jim dodávka nezrezla. Veškeré prostory vyfoukali vzduchem a poté je pořádně prostříkali antikorozním sprejem Resistin. Následně nechali přípravek stéct do všech spár a v nevhodných místech ho očistili. Nakonec chtěli vystříkat resistinem i prahy vozu, do kterých se nemohli dostat. Proto se rozhodli do nich vyvrtat díry a následně je rovněž vystříkat sprejem.
Zbývalo jim už jen připravit nákladový prostor. Začali s podlahou, kterou nejdříve pořádně umyli a odmastili technickým benzínem. Dále si připravili bílou, syntetickou barvu, pomocí které natřeli vnitřní prostor vozu. Po doporučení v obchodě s barvami ji naředili pomocí ředidla C6006. Honza s Klárou tohoto kroku později však litovali. Celý prostor jim s pravidelným odvětráváním vysychal minimálně týden, údajně dokonce dva.
Po této zkušenosti příště určitě zvolí jinou cestu, jelikož je čekání omezovalo v dalším pokroku. Na natření jim stačila jedna vrstva, protože podlaha byla v celkem dobrém stavu. Celé vyklizení, odmaštění a natření jim zabralo asi 4 hodiny. Mazlíkovi chtějí dát ještě novou folii na kapotu, ale to udělají až v průběhu dalších prací.
Po vyčištění vozu si vzali pásku, s jejíž pomocí si na určených místech uvnitř prostoru přibližně načrtli, kam dají veškerý nábytek se zbytkem věcí.
Mysleli také na to, aby se jim s dodávkou jezdilo co nejpříjemněji. Proto se rozhodli pro koupi a namontování couvací kamery, kterou napojili přes nově pořízené
2 DIN rádio z Číny. Rádio je postavené na Androidu, takže se snadno ovládá. Dají se do něj navíc nainstalovat libovolné aplikace (například mapy).
V rámci dalšího postupu společně promýšleli, kam umístí veškeré zásuvky, světla, spotřebiče, elektrokomponenty, nádrž na vodu, topení, a zejména okna. Při přípravách se inspirovali články na našem blogu, různými videi a radami jejich známých. Svěřili se nám, že díky tolika různým zdrojům informací bylo někdy velmi obtížné zvolit tu nejlepší alternativu řešení. Jako příklad uvedli řešení zateplení, u kterého existuje mnoho variant, ze kterých ani jedna není špatnou volbou.
Velmi důležitou součástí příprav dodávky na přestavbu je výběr a nákup zboží. Hlavně kvůli tomu, že bez přesných rozměrů jednotlivých produktů si vestavbu dodávky nenaplánujete. To pro ně občas představovalo těžký oříšek, zejména kvůli zavřeným obchodům. Proto museli veškeré věci objednat přes internet bez toho, aniž by viděli „naživo“ vzhled všech požadovaných výrobků. Honza s Klárou si chválili naše webové stránky, na kterých máme detailně popsané rozměry u všech produktů.
Prozradili nám, že nejvíce času jim zabralo plánování elektřiny a bylo pro ně velmi složité si rozvrhnout, jak velkou baterii budou potřebovat, nebo jak velký solární panel mají na dodávku umístit. Dále museli zjistit, jaký regulátor bude k vybranému solárnímu panelu nejlépe pasovat a jak funguje nabíjení baterie během jízdy. Otázek ohledně elektřiny měli hodně, proto volali několika odborníkům kvůli ujištění, zda bude vše vzájemně dobře fungovat.
Ačkoli mají přípravy za sebou, stále na ně čeká spousta otázek a práce, na kterou se ovšem velmi těší. Momentálně jsou šťastní, že mají konečně vše naplánované a už teď se nemohou dočkat, až do dodávky – podle jejich vyjádření – poprvé říznou. V další fázi je totiž čeká příprava oken.
Na další článek o zmíněné přípravě a realizaci oken, se můžete těšit již za dva týdny. Sledujte cestu těchto dvou studentů společně s námi! Na více fotek, videí a zápisků z jejich přestavby se můžete podívat na jejich instagramovém profilu@vanstudentslife.