Přestavba dodávky Bumblebee začíná!
Pokud jste se vrhli po hlavě do realizace Vašeho snu pořídit si dodávku a přestavět ji na obytné auto, určitě Vás nemine důkladná předpříprava spojená s odstrojením původního obložení
a důkladným čištěním interiéru. Přípravy na samotnou přestavbu se u každé dodávky liší podle jejího stáří a technického stavu.
Dnes se podíváme za Martinem a Mariyou, abychom se od nich dozvěděli, jak tyto práce probíhaly na jejich vysněné žluté dodávce se jménem Bumblebee, kterou jsme Vám již představili v úvodním článku.
Martin a Mariya se rozhodli zahájit přestavbu odstrojením vozu. Svou dodávku Bumblebee001 odvezli na víkend na chatu jejich kamaráda, kde byl klid na práci a navíc měli k dispozici vybavenou dílnu zahrnující všechno nezbytné nářadí včetně soustruhu.
Nejprve odstrojili zadní dveře, přičemž odhalili první nemilou věc – rozlámaný západkový mechanismus a tři vytržené dráty. Západkový mechanismus byl rozlámaný na tři části, z nichž jedna zcela chyběla. Před Martinem a Mariyou stála nová výzva – práce se svářečkou. Ačkoliv svařovali vůbec poprvé, povedlo se – západkový mechanismus je opět plně funkční!
Následoval čas pustit se do opravy poškozených drátů. Dva vytržené dráty byly od zámku centrálního zamykání a zbylý drát sloužil k vyhřívání zadního okna, což vyžadovalo jejich spájení. Nejprve je obrousili, aby získali dostatečnou kontaktní plochu, a posléze se pustili do jejich pájení. Dráty se podařilo úspěšně spájet a zprovoznit tak centrální zamykání i vyhřívání zadního okna.
Po opravách rozbitých dveřních dílů následovalo odstrojení zbytku dodávky. Nejdříve bylo zapotřebí odejmout přepážku mezi nákladovým prostorem a kabinou řidiče, následně celé vnitřní obložení nákladového prostoru. Původní nerezové obložení z výroby bylo ke stěnám velmi kvalitně přinýtované, proto jej bylo zapotřebí odvrtat nýtek po nýtku. Dohromady museli odvrtat zhruba sto nýtků, což zabralo několik hodin.
Po sundání celého obložení byla objevena dvě rezavá místa, která bohužel nebylo možné svařit běžnou elektrickou svářečkou, a proto bylo nezbytné obrátit se na služby zkušeného klempíře. Klempířské práce se však nečekaně odložily, nejprve z důvodu nemoci klempíře a podruhé kvůli nečekaným potížím, o kterých se dozvíte až v pozdějších částech našeho seriálu.
Velmi náročnou výzvou pro Martina a Mariyu byla demontáž původní podlahy tvořené z jednoho kusu voděodolné překližky. Všechny šrouby v podlaze byly přirezlé k maticím, proto bylo nutné jejich odřezání rozbrušovačkou. Práci navíc komplikovala skutečnost, že podlaha byla celoplošně přilepena disperzním lepidlem, kterého se nelze zbavit běžným rozpouštědlem.
Lepidlo se muselo ručně odstranit z plechové ložné plochy. Podlahu bylo zapotřebí vyjmout co nejšetrněji, protože v dalším průběhu přestavby se počítá s tím, že bude tvořit podklad pro novou podlahu, jakmile bude dodávka zaizolována. Podlahu se naštěstí sympatickému páru podařilo vyjmout bez úhony.
Po demontáži podlahové překližky následovalo důkladné čištění zbývajících částí lepidla a skvrn z plechové ložné plochy za pomoci nitro ředidla a houbičky. Při těchto pracích bohužel došlo místy k poškrábání a prodření původního laku podlahy, proto bude nezbytné plechy znovu natřít antikorozní barvou. Ošetření plechu antikorozní barvou rozhodně nedoporučujeme vynechat, neboť bez něj by plech pod izolací a podlahou časem zreznul a jeho následné opravy by byly
s ohledem na obytnou vestavbu velmi náročné a drahé.
Odstrojení původního stěnového obložení a podlahové desky, včetně čištění ložné plochy, zabralo celý den intenzivní práce. Kromě výše popsaných prací bylo zapotřebí důkladně umýt také všechny bočnice, strop, veškerá zákoutí, nosníky a další části.
Martin a Mariya využili odloženého termínu návštěvy klempíře a svou dodávku Bumblebee odvezli k mechanikovi na důkladnou prohlídku, aby byla ve stoprocentním technickém stavu. První nepříjemností, kterou mechanik odhalil, byla nekvalitně provedená oprava brzd předchozím mechanikem, který namísto důkladné výměny a opravy zadních brzd pouze zaškrtil brzdové vedení. Díky tomu auto sice brzdilo, ale pouze na předek.
Po tomto zjištění bylo potřeba vyměnit všechny lanovody a brzdové obložení včetně samoštelů, které byly kvůli absenci obložení rozlámané. Sympatický pár byl nucen zaplatit za opravu brzd dvakrát – jednou za zcela neprofesionální a odbytou práci, což se dnes bohužel stává. Po vyřešení problému s brzdami konečně přišla řada na výměnu tlumičů, což byl také hlavní důvod návštěvy mechanika.
Nyní je dodávka Bumblebee001 zcela odstrojena a vyčištěna a čeká na návštěvu klempíře, který opraví všechna rezavá místa. Následně bude moci konečně začít zaizolování a samotná přestavba dodávky. Martin a Mariya si během příprav vyzkoušeli práci autoelektrikáře, klempíře, automechanika i zámečníka. Ani řada neočekávaných komplikací je neodradila od jejich snu vytvořit si vlastní obytnou dodávku. Naopak jsou vděční za nové získané zkušenosti a těší se na další výzvy spojené s přestavbou.
Na průběh příprav se můžete podívat také na videích níže:
Příspěvek sdílený Martin&Mariya Vanlife journey (@vanlifelegends)