Výběr oken do Mazlíka a přípravy na montáž
Důležitou součástí každé obytné dodávky jsou okna a ventilátory, které prosvítí obytný prostor
a v neposlední řadě zajišťují cirkulaci čerstvého vzduchu uvnitř. Dnes se vypravíme za studenty Honzou a Klárou a podíváme se, jak pokročila přestavba jejich dodávky Mazlík na obytné auto. Byli jsme velmi zvědaví, jak se s tímto náročným úkolem vypořádali oni. Jejich řešení může být inspirací pro mnohé z Vás.
Prvním úkolem, s kterým se Honza s Klárou museli vypořádat, byl výběr typu, rozměru a pozice oken. Kromě dobrého větrání je při výběru oken zapotřebí zvolit také pozici oken tak, aby v jedné části obytné vestavby nebylo příliš světla, zatímco druhá část zůstala potemnělá. Tuto fázi přípravy byste rozhodně neměli podcenit, neboť jakmile se jednou pustíte do výřezu otvoru pro okno, je už velmi těžké dodatečně měnit plány.
Honza s Klárou se rozhodli umístit do levé zadní části dodávky jedno velké boční okno
o velikosti 90 x 45 cm s posuvným otevíráním, a do stropu v přední části dodávky jeden střešní 12 V ventilátor pro optimální větrání. Průhled do kabiny řidiče se rozhodli zachovat tak, aby byla celá kabina dostatečně osvětlena i zepředu.
Před zahájením instalace si Honza s Klárou prostudovali řadu materiálů a videí z různých přestaveb dodávek a podle nich si sestavili podrobný plán celé montáže.
Boční okno
Honza s Klárou se rozhodli začít instalací bočního okna o rozměrech 90 x 45 cm.
Jakmile si vybrali vhodnou pozici pro budoucí okno, vystřihli šablonu z papírového kartonu přesně podle tvaru okna a obkreslili ji na stěnu.
Dále si pro boční okno připravili dřevěný rám tvořený z hranolů 3 x 3 cm, do kterého okno následně přichytí. Na obrázku níže je již rámeček s vsazeným oknem.
Nejnáročnější částí bylo pro Honzu a Kláru vystřihování otvoru pro okno do stěny dodávky. Práci jim navíc komplikovalo počasí. Jakmile déšť trochu ustál, začali pomocí zapůjčených elektrických nůžek pomalu a pečlivě vystřihovat otvor tak, aby co nejpřesněji odpovídal obkresu šablony. Elektrické nůžky byly pro tento úkol skvělou volbou, neboť značně urychlily a ulehčily práci. Vystřižení otvoru doprovázené broušením a neustálým přeměřováním trvalo přibližně hodinu práce.
Po zatření hran stěny barvou a odmaštění prostoru kolem okna se konečně pustili do lepení. Dřevěný rám i samotné okno ke stěně přilepili a utěsnili pomocí pružného lepidla na autoskla Screenfix. Pak už jen okno dotáhli pomocí šroubů k rámu a očistili.
Pro těsnění bočních oken doporučujeme tmel Sikaflex 522, který dobře těsní a po zatuhnutí povrchu zůstává uvnitř pružný.
Odměnou za náročnou a intenzivní práci bylo pro Honzu s Klárou velké a precizně nainstalované okno, které dostatečně osvětlilo budoucí obytný prostor. Navzdory obavám instalace okna proběhla hladce a rychle. Celkově jim montáž bočního okna zabrala pouhé 4 hodiny.
12 V střešní ventilátor
O pár dní později byl Honzovi a Kláře z našeho e-shopu doručen střešní 12 V ventilátor Fiamma Turbo Vent a práce tak mohly pokračovat.
Honza s Klárou pro montáž ventilátoru využili čerstvě získaných zkušeností z instalace bočního okna. Výhodou byla rovnost střechy a dostatek prostoru pro potřebný výřez 40 x 40 cm.
Po pečlivém naměření, obkreslení otvoru pomocí šablony a výrobě instalačního rámečku
z dřevěných hranolů následovalo vystřižení otvoru o rozměru 40 x 40 cm do střechy pomocí elektrických nůžek, přebroušení hran a zatření barvou.
Pro zatmelení venkovní části okna použili, stejně jako u bočního okna, lepidlo Screenfix, a přitlačili jej do připraveného výřezu. Poté zevnitř přiložili k oknu dřevěný rámeček
a přišroubovali jej k venkovní části.
Pro lepení střešních oken a ventilátorů lze použít celou řadu lepicích hmot. Doporučujeme speciální pružné tmely SikaLastomer 710, Sikaflex 522 nebo Teroson 4006. Tyto tmely zatuhnou pouze povrchově
a uvnitř zůstanou pružné, díky čemuž dobře těsní a v neposlední řadě je lze při budoucí výměně či opravě okna pohodlně odstranit.
Na rozdíl od bočního okna bylo v případě
12 V ventilátoru zapotřebí ještě propojit elektrické kabely vedoucí z ventilátoru do již předpřipravených kabelů v autě. Jelikož bylo zapotřebí nejprve dodělat stropní obklady, rozhodli se Honza s Klárou spodní díl ventilátoru provizorně připevnit s tím, že se montáž ventilátoru dodělá až po dokončení obkladů. O obkladech se dozvíte více až
v našem příštím článku.
Stejně jako v případě bočního okna, zabrala montáž střešního ventilátoru Honzovi a Kláře přibližně 4 hodiny. Ačkoliv jsou dle jejich slov s dosavadními okny spokojeni, zvažují ještě instalaci dalšího okna do bočních posuvných dveří. Nechme se proto překvapit, jak se přestavba jejich dodávky Mazlík bude vyvíjet.
Pokud Vás práce Honzy a Kláry zaujala, můžete je sledovat také na jejich Instagramu @vanstudentslife.