Boční okno do dodávky Bumblebee
Bočním oknům do obytné dodávky jsme se věnovali již v několika článcích našeho seriálu
o přestavbách dodávek, kdy na nich pracovali studenti Honza a Klára. Dnes se podíváme do Prahy za Martinem a Mariyou, kteří před časem dokončili instalaci střešního 12 V ventilátor a až nyní se pustili do instalace bočního okna. Jak přestavba dodávky Bumblebee na obytné auto úspěšně pokračuje, Martin a Mariya se pomalu přibližují k montáži nábytku a obložení stěn
v dodávce, instalace bočního okna se v této fázi nabízela jako nejlogičtější krok.
K tomu, aby obytná dodávka uvnitř působila prostorným dojmem, jsou nezbytným doplňkem okna. Snad nikdo nechce při cestování v dodávce trávit čas ve tmavé „kobce“ a být i za bílého dne odkázán pouze na vnitřní osvětlení. Výhodou dodávky Fiat Ducato Maxi, kterou vlastní Martin a Mariya, je velké okno v bočních posuvných dveřích a dvě okna v zadních křídlových dveřích. Po odstranění přepážky dělící kabinu řidiče a nákladový prostor tak celý interiér obytné dodávky působí světlým a vzdušným dojmem.
Důvodem, proč se Martin a Mariya během přestavby dodávky na obytnou rozhodli pro další boční okno, nebyl nedostatek světla v dodávce, nýbrž větrání. Jak již bylo zmíněno, zdrojů světla mají Mariya a Martin v dodávce několik: okna v kabině řidiče, okno v bočních posuvných dveřích, okna v zadních dveřích a střešní ventilátor MaxxFan Deluxe s transparentním krytem. Právě ve spojení s již zmíněným ventilátorem tak bude nové boční okno sloužit k lepší cirkulaci vzduchu.
Martin a Mariya pro tento účel objednali na našem e-shopu SvětKaravanů.cz úzké výklopné boční okno Dometic S-4 v rozměru (Š x V) 70 x 30 cm. Toto boční okno do své dodávky vybrali ze dvou důvodů:
- Velmi oblíbené boční okno do karavanu a dodávky od osvědčené značky.
- Perfektně se hodilo do jejich plánu.
- Má výborné termoizolační vlastnosti, nemlží se.
- Je vybaveno roletou a moskytiérou.
Výběr pozice bočního okna
Když Martin a Mariya vybrali vhodné boční okno, museli pro jeho umístění vyměřit vhodnou pozici na boku dodávky. Poté, co si zvolili výšku, se ještě museli rozhodnout, zda bude okno umístěno více vlevo, ve středu nebo vpravo. Optimální pozici Martin a Mariya vybírali tím způsobem, že si okno v různých pozicích nafotili přidržené u stěny a následně si dali „kreativní pauzu“, kdy si všechny fotky prohlédli a vybrali tu pozici, která jim pro boční větrací okno do obytné dodávky nejvíce vyhovovala – nakonec zvítězil středolevý kompromis. S umístěním okna jsou Martin a Mariya spokojeni, neboť se perfektně hodí do designu dodávky a celého konceptu – jak zvenku, tak zevnitř.
Zaměření
Po vybrání finální pozice okna bylo třeba okno zaměřit. Dodávka obecně není rovná a Martin
s Mariyí si tak museli stanovit, co bude jejich referenčním bodem. S tím jim velmi pomohlo designové studio ItalDesign založené Giorgettem Giugiarem, který stál mj. za ikonickými vozy jako Alfa Romeo Giulia Sprint GT, VW Golf I nebo třeba BMW M1. Jako referenční bod Mariya
a Martin využili jeden z prolisů, který jim stanovil linii horizontu.
Řezání
S řezáním do dodávky již měli Martin a Mariya zkušenosti z instalace střešního ventilátoru. Proto již věděli, co mohou očekávat, a příliš se tohoto úkolu nebáli. Po vyměření musel Martin odříznout jeden příčník ve stěně. K tomu mu stačilo úhlovou bruskou (flexou) uříznout jedno kotvení, následně horkovzdušnou pistolí odstranit karosářské lepidlo a nosník vyjmout.
Montážní otvor pro okno se Martin a Mariya nejprve snažili vystřihnout nůžkami na plech, které použili i pro výřez střešního ventilátoru. Oproti střeše se u boční stěny nůžky chovaly jinak
a měly tendenci plech deformovat. Vzhledem k tomu, že vše bylo řádně zaměřeno a Martin měl s prací s úhlovou bruskou dostatek zkušeností, rozhodl se ji pro výřez montážního otvoru použít.
„Flexa“ prošla stěnou jako nůž máslem a za pár minut byl vyřezaný otvor. Následně Martin ještě zarovnal ostré hrany lamelovým brusným kotoučem a zastříkl antikorozivní barvou.
Tvorba dřevěného rámu
Martin a Mariya si z 23 mm silných dřevěných latí sestavili kolem okna rám, který následně přilepili lepidlem k očištěné vnitřní karoserii a nechali zaschnout. Rám lepili s nasazeným oknem, které z druhé strany přidržovali tak, aby byl rám naprosto přesně tam, kde ho potřebovali mít, a nedošlo k tomu, že se okno někde vzpříčí či neprojde stěnou.
Instalace okna
Na vnější rám bočního okna Martin a Mariya kolem dokola nanesli v dostatečné vrstvě těsnicí tmel Sikaflex 221i a následně jej nasunuli na připravený dřevěný rám. Posléze k němu připevnili vnitřní rám okna s roletou a moskytiérou.
Příprava uchycení kolem okna a izolace
Stejně jako studenti Honza a Klára v našem minulém článku, i Martin a Mariya chtěli mít lůžko co nejširší, a proto se snažili, aby bylo obložení stěny ve spacím prostoru co nejužší. Z toho důvodu na stěnu nalepili stejné 23 mm dřevěné profily, jaké použili i pro rám okna, a po jejich zaschnutí prostor kolem okna polepili izolací Reckhorn Camper. Článek o zateplení dodávky Bumblebee si můžete přečíst zde.
S výsledkem jsou Mariya a Martin moc spokojení. Esteticky vypadá boční větrací okno Dometic S-4 na dodávce Bumblebee velmi dobře a svou větrací funkci plní na výbornou.
V příštím článku od Martina a Mariyi se můžete těšit na obložení stěn a instalaci nábytku do jejich budoucí obytné dodávky.
Na závěr Vás zveme na Instagram @vanlifelegends, kde můžete sledovat aktuality z přestavby dodávky Bumblebee a další zajímavosti.