Dny se krátí🍁🍂🍁a s nimi čas na klidné zazimování. Nenechte si nákup krycí plachty na poslední chvíli. ⏱️

Hledejte příslušenství, díly, značky,...
Všechny kategorie

Vyhledat

Hledejte příslušenství, díly, značky,...

Zimní karavaning: Tipy, jak se vybavit na zimu v karavanu

25.12.23 Tipy na cesty

Sdílet



Zimní karavaning: Tipy, jak se vybavit na zimu v karavanu

10 užitečných tipů pro zimní kempování v obytném voze a karavanu

Rozhodli jste se, že po letních kempováních je čas vyzkoušet zimní verzi? Máme pro Vás
10 tipů, na co nezapomenout, pokud se chystáte kempovat v obytném vozu za mrazivého počasí. Byla by škoda nechat obytný vůz zahálet půl roku v chladných měsících. Zimní dovolená vyžaduje více přípravy a plánování. Doporučujeme zajistit místo ke kempování
s předstihem, protože ne všechny kempy jsou v zimě otevřené a místa jsou rychle zarezervovaná. Dále je důležité zajištění plynu – výměna nebo naplnění plynových láhví je klíčová.

Předem se informujte o vybavení místa, kam chcete na dovolenou jet. Předvídavé plánování trasy Vám usnadní život. Kempování v zimě je jako mnoho dalších věcí v životě, které byste měli zkusit. Pro úspěšný start zimní sezony přinášíme nejlepší triky a tipy pro užívání zimních radovánek. Poskytujeme poznatky o správném větrání, vytápění, zajištění elektřiny, plynu, vody a praktickém vybavení obytného vozu. Možná i Vy si oblíbíte pohádkové výlety ve sněhu.

1. Předběžné vytápění je důležitým krokem proti vzniku plísní

Pokud se chystáte na cestu, doporučuje se před odjezdem alespoň trochu vytopit obytný vůz a zároveň nezapomenout otevřít všechny skříňky. Tímto krokem zabráníte vzniku kondenzace vody, která by se mohla v karavanu při delším odstavení nahromadit. Ideální je použití odvlhčovače, který lze sehnat na našem e-shopu i na prodejně v Bavoryni!

2. Vodě věnujte velkou pozornost. Její zamrznutí může poškodit Vaše vybavení

Jak jsme již zmínili – topíme po celý den i kvůli ochraně před zamrznutím vody v trubkách, sifonech a bateriích. Ale co nádrže na čistou a odpadní vodu? Moderní vozidla často obsahují topná tělíska, která zabrání zamrznutí vody přímo v těchto nádržích. Vše je samozřejmě závislé na umístění nádrží. Mínusové teploty mohou způsobit značné potíže s vodovodními rozvody. Led, který se vytvoří, může způsobit prasknutí trubek, těsnění nebo dokonce poškodit čerpadla.

Proto je důležité udržovat vyhřívání prostorů i v době, kdy nejste přítomní, alespoň na 10° C.
K ochraně před mrazem je nutné mít vůz vybaven pojistným ventilem (tzv. vypouštěcí mrazový ventil Frost Control), který při poklesu vnitřní teploty vozu na 3° C uvolní vodu
z bojleru. Tím se snaží zabránit poškození nejcennější části vodního systému, kterým je bojler. Je však důležité si uvědomit, že zbytek vodního systému není touto ochranou pokryt. Máte-li jakoukoliv hadici či hadičku, které již dochází životnost, vyměňte ji.

V mrazech může ještě více popraskat a nadělat mnoho nepříjemností. V některých případech je možné nainstalovat vyhřívání potrubí, aby se zabránilo zamrznutí vody v systému. Je klíčové, aby v odpadní nádrži byl prostředek, který zamezuje zamrznutí obsahu. U přívěsu je doporučeno nechat odpadovou nádrž otevřenou a shromažďovat vodu v externí nádobě. Po každém použití je nutné tuto nádobu vyprázdnit, aby se zabránilo zamrznutí vody. Nejoptimálnější je mít vyhřívanou odpadní nádrž. Pokud je to možné, použijte nemrznoucí směs.

3. Zimní kryty lednic se vyplatí

Určitě pamatujte na použití zimních krytů na lednici. Tím zajistíte, že bude správně fungovat
i v chladnějším počasí. Mřížkou lednice se do vozu může dostat hodně studeného vzduchu. Pokud by vnikl do lednice příliš studený vzduch, může negativně ovlivnit její funkčnost a zvýší její spotřebu.

4. Teplo je nejdůležitější pro Váš komfort v zimním období

Pro maximalizaci udržení tepla v karavanu nebo obytném voze doporučujeme důkladné zaizolování předních a bočních skel kabiny, kde dochází k největším tepelným ztrátám. Kabina obytného auta sama o sobě není nijak odizolována! Musíme si tedy pomoci.
V naší nabídce najdete různé vnější „kabátky“ na kabiny. Nejlepším řešením je použití venkovního „celokabátu“, který schová nejen okna, ale i přední kapotu. Levnější varianty zakryjí pouze přední a boční okna z venku. Podle našich informací Vám termoizolační vložka ušetří minimálně 30 % plynu.

5. Markýzy nejen proti slunci

Pokud používáte markýzu, je dobré na ní nastavit co největší sklon. Předejdete tak poškození markýzy vlivem nánosů sněhu. Případně jí vyztužit raftrem, který markýzu zpěvní.

6. Předstany znatelně rozšíří Váš obývací prostor

Celoroční předstany, respektive zimní předstany, se od běžného předstanu liší svým tvarem, zesílenou konstrukcí, větším sklonem střechy a pevnějším materiálem. Slouží jako ochrana prostoru před dveřmi, jako prostor k uložení sportovních potřeb, nebo jako místo
k přezutí. Nejprodávanější jsou stany s rozměrem okolo dvou metrů. Takový stan se navléká do stanové lišty a ke stěně karavanu se utěsní pěnovými polštáři. Dejte pozor – polštářky nemusí být vždy součástí balení.

7. Sníh je hezký, ale těžký

Pokud během Vašeho kempování sněží, gratulujeme Vám k dokonalé kempařské atmosféře, je však důležité pravidelně odklízet sníh ze střechy. Plocha střechy je větší, než byste si možná mysleli, a sníh může být pěkně těžký. Proto je vhodné mít s sebou skládací žebřík nebo dostatečně vysokou židli, abyste se dostali blíž ke střeše. Také je praktické mít po ruce velký a dlouhý smeták, který Vám usnadní odklízení sněhu.

Pozor! Se sněhem se pojí další nepříjemnost – nedostatečně dlouhý komínek pro odvod spalin. V nabídce proto máme komínové prodloužení značky Truma, které vyvede spaliny dostatečně vysoko, aby komín nezapadal sněhem. Součástí balení jsou čtyři prodlužovací díly s maximální délkou 45 cm.

8. Plyn je dobrý sluha, ale zlý pán. Topí, chladí, vaří, ale může být i nebezpečný

Spotřeba plynu v zimě rapidně stoupá! Je to dáno tím, že ve voze po celý den poměrně dost topíte. V obytném autě či karavanu samozřejmě topíme, i během Vaší nepřítomnosti ve voze. Důvodem je, aby voda v nádržích a vodovodních bateriích nezamrzla. Zároveň je nám všem příjemné vrátit se z výletu do pěkně vyhřátého karavanu, kde během naší nepřítomnosti můžeme například sušit prádlo. Plynovou láhev tak s nejvyšší pravděpodobností spotřebujete už za 4 dny! Na delší zimní kempování doporučujeme minimálně dvě plné láhve plynu
a případně i tři. Někdy to není úplně jednoduché. Záleží na zemi, kam jedete.

Plynové láhve zakoupené v zahraničí mají jiné přípojky než u nás. Může se proto hodit sada euro adaptérů s nejdůležitějšími typy přípojek. Oblíbeným karavanistickým vtipem je, že plynové láhve jsou tzv. „časované“. S vysokou mírou pravděpodobnosti Vám totiž plyn dojde mezi 2. až 3. hodinou ranní. Ti šťastnější mají ve voze nainstalovaný systém DuoControl. Zařízení, které Vám – pokud dojde plyn v jedné láhvi – automaticky přepne na druhou, a díky tomu nemusíte ven do mrazu. Máte tak připojeny obě láhve najednou a můžete v klidu spát až do rána. Abyste měli přehled o zásobě plynu v láhvích, existují speciálně konstruované ukazatele stavu plynu, jako IGT GAS VIEW.

Chcete se o systému DuoControl dozvědět víc? Mrkněte na náš starší článek!

9. Detektor plynu a funkční odvod spalin může zachránit život

Nezapomeňte si pořídit detektor plynu. Upozorní na nebezpečný únik plynu, který může mít během spánku katastrofální následky na Vaše zdraví. Při spalování plynu dochází ke vzniku oxidu uhelnatého, který musí být bezpečně odveden z obytného prostoru. Je vhodné zkontrolovat správnou funkci komínku a celého systému, který odvádí spaliny z plynového topení.

10. Dobíjení baterií ze solárních panelů, nezbytná údržba baterie
a agregát

Ani solární panely si se zimním obdobím moc nerozumí. Slunce svítí jen chvíli, navíc bývá často pod mrakem, a pokud do toho ještě sněží a sníh panely zakryje, je výkon panelů zanedbatelný. Spotřeba elektrické energie je naopak vyšší než v létě. Častěji a déle svítíte
a navíc se 24 hodin točí ventilátor, který rozhání teplý vzduch z topení po celém voze. Baterie se tak nedokáže dostatečně dobíjet. Pokud jedete někam „na divoko“, se základní solární sestavou dlouho nevydržíte.

Při delším pobytu tedy doporučujeme, vyhledat připojení na 220 V. Olověná baterie by neměla být nikdy zcela vybita! Velmi tím trpí. Může dokonce dojít k jejímu nevratnému poškození. Již po pár „vybitích“ dojde k tzv. sulfataci, což má za následek znemožnění jejího opětovného nabití. Baterie tím navždy končí. Pokud jedete na divoko je potřeba použít generátor.

Líbil se vám tento příspěvek? Pošlete ho dál...



Porovnání produktů zavřít

Zboží bylo přidáno do porovnání produktů.

Ještě u nás nemáte účet?

Zaregistrujte se a využívejte
naše benefity

  • Historie nákupů
  • Rychlejší objednání
  • Účtenky držíme za vás
  • Výhodné nabídky

Cookies

Používáme soubory cookie ke správnému fungování vašeho oblíbeného e-shopu, k přizpůsobení obsahu stránek vašim potřebám, ke statistickým a marketingovým účelům a personalizaci reklam od Googlu i dalších společností. Kliknutím na tlačítko Přijmout vše nám udělíte souhlas s jejich sběrem a zpracováním a my vám poskytneme ten nejlepší zážitek z nakupování.

Vaše nastavení souborů cookie

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.

Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží. Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.

Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.

Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi včetně Googlu pro přenos osobních údajů a personalizaci reklam, aby pro vás byly zajímavé.