Cookies nastavení

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat nastavení cookies níže.

Přestavba dodávky Mazlík

Elektrický a solární systém do dodávky Mazlík

08.08.2022 15:05 Přestavba dodávky Mazlík

Po menší pauze se vracíme do Ostravy za studenty Honzou a Klárou, kteří finišují přestavbu dodávky na obytné auto. V dnešním článku se s námi Klára a Honza podělí o své zkušenosti s instalací elektřiny a solárního systému. Náš seriál Přestavba dodávky Mazlík se tak blíží ke konci.

Autoři článku: Jan Krysa a Klára Sviderská, @vanstudentslife

Výběr solárního panelu a příslušenství

S otcem Klárky jsme procházeli spoustu videí a článků o tom, co vlastně budeme všechno potřebovat k tomu, aby nám elektřina v obytné dodávce dobře fungovala a několikrát jsme se s prosbou o radu obrátili i na odborníky. A co jsme tedy po dlouhém zvažování nakonec koupili?

Nakonec jsme vybrali ten největší solární panel, jaký jsme mohli (450 W). Díky tomu, že solár je na střeše položený téměř vodorovně, není jeho účinnost tak velká. Spousta lidí nám řekla, že na střechu naší dodávky stejně nic jiného nedáme a čím je solární panel větší, tím lépe. Zvolili jsme monokrystalický solární panel a překvapilo nás, že cena nebyla tak vysoká.

K solárnímu panelu bylo dále zapotřebí dokoupit solární regulátor. Ten jsme vzhledem k panelu museli brát výkonnější a zvolili jsme model XTRA4210N od výrobce EPEVER. K solárnímu regulátoru jsme chtěli dále připojit nějaké vnější zařízení, kde bychom mohli sledovat stav nabíjení. Nakonec jsme se rozhodli pro displej. K regulátoru jsme dále dokoupili ještě teplotní čidlo na baterii.

Tak a teď již zmiňovaná baterie. Spousta videí a článků doporučuje LiFePO4 baterie. Asi momentálně na trhu nic lepšího není, ale tomu odpovídá i vysoká cena. Měli jsme původně v plánu vzít olověné baterie, ale odradila nás jejich nízká životnost. Nakonec jsme tedy zvolili zlatou střední cestu a koupili jsme gelovou baterii, která je doporučována i pro obytná auta a zároveň je cenově ještě přijatelná. Abychom měli dost energie, vybrali jsme baterii o kapacitě 250 Ah.

Jelikož budeme v dodávce provozovat ledničku ledničku, nějaké zásuvky a sporák bude mít jiskru na 230 V, museli jsme dokoupit měnič napětí. Původně jsme měli v plánu mít i průtokový ohřívač na elektřinu, ale i z důvodu měniče jsme se této představy vzdali. Měnič by musel mít výkon minimálně 4000 W, což vychází velmi draze a takový měnič také zabere mnoho místa. Nakonec jsme tedy pořídili 1000 W měnič, který obsahoval i nabíječku. Tu jsme připojili na venkovní zásuvku, abychom si mohli v kempu dobít baterii. Bylo nám rovněž doporučeno, že měnič je dobré kupovat s čistou sinusovkou.

Dále jsme přemýšleli nad dobíjením baterie za jízdy. V letě to tolik potřebné nebude, ale v zimě, kdy solární panel nedodává tolik energie, se tato možnost určitě bude hodit. Proto bylo zapotřebí sehnat zařízení, které bude hlídat obě baterie, aby měly obě dostatek energie. Koupili jsme propojovač baterií Victron CYR010120011, kterým jsme propojili startovací i vestavěnou baterii.

Nakonec jsme ještě chtěli, abychom při zapojení auta v kempu nespotřebovávali naší baterii, ale jen ji dobíjeli a využívali energii z elektrické přípojky v kempu. Proto jsme pořídili ještě přepínač, který by měl toto všechno zajistit.

Elektřina a kabely

Dále jsme museli ještě před zateplením rozvést kabely. Snažili jsme se na nic nezapomenout a většinu kabelů jsme rozvedli v nosnících a některé dokonce pod podlahou.

Z elektroinstalace jsem měl na začátku velké obavy, jelikož jsem s tím nikdy nepracoval a ve spoustě věcí jsem se vůbec neorientoval. Proto jsme požádali o pomoc rodinného přítele Mirka. Měli jsem s ním několik rozhovorů o tom, co všechno v dodávce chceme mít a jak moc dané spotřebiče budeme využívat… Mirek nám vše spočítal, navrhnul a vysvětlil nám, jak vše natáhnout tak, aby nám to správně fungovalo. Nakoupili jsme tedy veškerou kabeláž a dali se do práce.

Nejdříve jsme si museli ujasnit, kde se bude nacházet baterie, regulátor… a hlavně kde budou rozmístěny elektrické spotřebiče, světla a kudy všechny kabely povedeme, aby nám nepřekážely a zároveň abychom nespotřebovali zbytečně moc materiálu.

Ačkoliv jsme se snažili myslet na všechno stejně, pár kabelů nám přeci jen chybělo a nemohli jsme je tudíž natáhnout přesně podle našich představ. Kabely máme v několika velikostech podle toho, na co byly využity.

Celkové zapojení jsme nechali na profesionálech. Při práce jsme jim asistovali a tak jsme se toho spoustu naučili. Několik věcí spojených s instalací elektřiny v dodávce už bychom snad příště zvládli. Vytvořili jsme místo, kam jsme chtěli veškeré elektrické rozvody schovat a celkem se nám to podařilo. Většina se nachází pod postelí. Pojistky jsme nainstalovali na přístupné místo tak, aby byly v případě problému vždy po ruce. Také panel se zásuvkami a veškerými vypínači jsme si nechali zapojit na jeden sloupek. Zatím jsme s nainstalovanou elektřinou velice spokojeni.

 

Osvětlení obytné dodávky

Poslední věc, kterou jsme v souvislosti s elektřinou řešili, je osvětlení. Máme nainstalované 3 bodová světla ve stropě. Potom několik LED pásků (2 nad postelí a 2 v kuchyni), které jsme však úplně dobře nedomysleli, jelikož jsou na sobě závislé a nedají se všechny jednotlivě zapínat. Příště už bychom věděli, že kabelů máme natáhnout více. Nakonec máme ještě malé LED světýlko v úložném prostoru nad řidičem a nakonec ještě venkovní osvětlení nad bočními posuvnými dveřmi. Světel máme opravdu hodně a dodávka je večer krásně osvětlená.

Elektrické spotřebiče

Co všechno máme připojené na naši baterii? Na rozvody 12 V máme napojené veškeré osvětlení, přídavné topení a čerpadla. Na 230 V máme ledničku, bojler na teplou vodu, jiskru na vařiči a elektrickou troubu. Během přestavby dodávky dokonce využíváme elektřinu v dodávce i na práci s přímočarou pilou, flexou a dalšími nástroji. Zatím jsme žádné problémy s nedostatkem energie neměli (dokonce ani během zimy), tak uvidíme v budoucnu, až budeme s dodávkou na cestách.